Sist oppdatert: 19.10.2025
Disse leveransevilkårene (“Vilkårene”) regulerer alle avtaler mellom Ruud Digital Solutions(org.nr. 932 375 311), heretter kalt “Lomis”, “vi”, “oss” eller “vår”, og kunden (“Kunden”, “du” eller “din”) for levering av digitale tjenester, inkludert men ikke begrenset til webutvikling, webdesign, hosting, vedlikehold, konsulentbistand og relaterte tjenester.
Disse Vilkårene gjelder primært for B2B-transaksjoner (bedrift-til-bedrift). For forbrukere gjelder forbrukerkjøpsloven og angrerettloven som ufravikelig rett, og vi har inkludert spesifikke forbrukerbestemmelser der det er relevant (se punkt 13.1).
Ved å inngå avtale med Lomis, bestille Tjenester, akseptere tilbud eller bruke våre tjenester, aksepterer du å være juridisk bundet av disse Vilkårene. Hvis du handler på vegne av en juridisk enhet (f.eks. et selskap), garanterer du at du har fullmakt til å binde enheten til disse Vilkårene.
Hvis du ikke aksepterer disse Vilkårene i sin helhet, har du ikke rett til å bruke våre Tjenester.
I disse Vilkårene skal følgende begreper ha den betydning som fremgår nedenfor:
Lomis tilbyr følgende hovedtjenester:
Tilleggsmoduler som nettbutikk, bookingsystem, medlemssystem, betalingsintegrasjoner eller andre spesialfunksjoner er ikke inkludert i standardpakker med mindre annet er eksplisitt avtalt skriftlig. Slike funksjoner prises og leveres i henhold til egne tilbud og avtaler.
Lomis kan benytte underleverandører (inkludert frilansere og tredjepartsleverandører) for å levere Tjenestene. Lomis er fullt ansvarlig for underleverandørers ytelser og overholdelse av disse Vilkårene. Underleverandører vil være bundet av konfidensialitet og personvern tilsvarende disse Vilkårene.
Lomis forbeholder seg retten til å endre, suspendere eller avslutte Tjenester med rimelig varsel (minimum 30 dager for Serviceavtaler, umiddelbart ved alvorlige brudd på Vilkårene). Vi forplikter oss til å levere Tjenester med profesjonell kompetanse og i samsvar med bransjestandarder, men kan ikke garantere spesifikke forretningsmessige resultater eller suksess.
Kunden skal innen 5 (fem) virkedager etter at Leveransen er gjort tilgjengelig i testmiljø skriftlig melde eventuelle avvik mot avtalt spesifikasjon. Meldes ingen avvik innen fristen, anses Leveransen som akseptert.
Avvik som skyldes endrede behov, nye ønsker, begrensninger i tredjepartstjenester eller forhold utenfor avtalt spesifikasjon anses ikke som feil, men som endringsønsker som håndteres i henhold til punkt 4.2.
Alle endringer, tillegg eller justeringer utover avtalt omfang og spesifikasjon håndteres som endringsordre med eget estimat, pris og justert tidslinje. Endringsordre skal godkjennes skriftlig av begge parter før arbeidet påbegynnes.
Lomis påbegynner ikke endringsarbeid før Kunden har gitt skriftlig aksept av estimat og pris. Hvis Kunden ber om endringer som vil påvirke avtalt leveringsdato, justeres tidslinjen tilsvarende.
Kunden skal samarbeide aktivt og gi nødvendig tilbakemelding innen 5 virkedager etter henvendelse fra Lomis. Manglende respons kan medføre forsinkelser i Prosjektet, og slike forsinkelser skal ikke tilregnes Lomis.
Kunden forplikter seg til å:
Kunden er ansvarlig for:
Kunden er alene ansvarlig for alt Innhold som publiseres, lastes opp eller distribueres via Plattformen.Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
Lomis har ingen plikt til å overvåke, gjennomgå eller moderere Kundens Innhold, og påtar seg intet ansvar for innhold publisert av Kunden.
Når Kunden samler inn personopplysninger via Plattformen (f.eks. gjennom kontaktskjemaer, nyhetsbrev, analytics, chatfunksjoner eller andre integrasjoner), er Kunden behandlingsansvarlig for disse personopplysningene i henhold til GDPR.
Dette innebærer at Kunden må:
Lomis fungerer som databehandler for teknisk lagring og prosessering, men Kunden beholder det fulle ansvaret for lovligheten av personvernbehandlingen. Kunden forplikter seg til å holde Lomis skadesløs for alle krav, tap eller sanksjoner som følge av Kundens brudd på personvernlovgivningen.
Kunden forplikter seg til å ikke:
Alle priser er oppgitt i norske kroner (NOK) eksklusiv merverdiavgift (mva), med mindre annet er eksplisitt angitt. For bedriftskunder innenfor Norge tillegges 25% mva i henhold til gjeldende lovgivning. Kunder utenfor Norge faktureres uten mva i samsvar med omvendt avgiftsplikt-reglene.
Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter i henhold til norsk forsinkelsesrentelov. Ved manglende betaling over 10 (ti) virkedager etter forfall kan Lomis:
Lomis forbeholder seg retten til å justere priser på løpende Serviceavtaler med minimum 30 dagers skriftlig varsel. Prisendringer gjelder ikke for allerede inngåtte Prosjekter med fast pris, men kan gjelde for fremtidige fornyelser av Serviceavtaler. Prisøkninger vil normalt ikke overstige konsumprisindeks (KPI) + 5% per år, med mindre det er vesentlige endringer i kostnadsnivå for tredjeparts tjenester.
Lomis opererer med transparent prising uten skjulte oppstartskostnader eller bindingstid på standardpakker. Alle priser, betingelser og eventuelle tilleggskostnader (som domeneregistrering, premium plugins eller ekstra serverplass) spesifiseres tydelig i tilbud og avtale før oppstart.
Alt Bakgrunnsmateriale (eksisterende kode, design, verktøy, rammeverk, biblioteker, templates og annen åndsverk) som Lomis har utviklet før eller uavhengig av Kundens Prosjekt, forblir Lomis’ eksklusive eiendom. Dette inkluderer:
Ved fullstendig betaling av alle faktura overføres eierskap til Prosjektmateriale (kode, design og innhold utviklet spesifikt for Kunden) til Kunden, med følgende begrensninger:
Komponenter lisensiert under åpen kildekode-lisenser leveres under respektive OSS-lisenser. Ingenting i disse Vilkårene skal begrense rettigheter gitt av slike lisenser. Kunden er ansvarlig for å overholde vilkårene i alle OSS-lisenser for komponenter brukt i Leveransen.
Kunden beholder full eierskap og alle rettigheter til sitt eget Innhold (tekst, bilder, videoer, logoer, etc.). Ved å laste opp Innhold til Plattformen gir Kunden Lomis en begrenset, ikke-eksklusiv, verdensomspennende lisens til å lagre, behandle, kopiere og vise Innholdet i den grad det er nødvendig for å levere Tjenestene.
Kunden er ansvarlig for at alle tredjepartselementer (f.eks. fonter, bilder, ikoner, stockfoto, premium plugins) er lovlig lisensiert og at Kunden har nødvendig rett til å bruke disse i Leveransen.
Lomis skal forsvare og holde Kunden skadesløs mot krav fra tredjepart om at Prosjektmateriale levert av Lomis gjør inngrep i tredjeparts immaterielle rettigheter, forutsatt at:
Lomis kan etter eget valg (i) skaffe nødvendig lisens, (ii) endre Leveransen for å unngå inngrep, eller (iii) refundere forholdsmessig vederlag og avslutte avtalen. Lomis’ ansvar for IP-indemnity er begrenset til 2× den generelle ansvarscap angitt i punkt 8.1.
Unntak: Lomis har ikke ansvar for krav som skyldes (a) Kundens Innhold eller tredjepartselementer levert av Kunden, (b) endringer gjort av Kunden eller tredjeparter etter Leveranse, (c) bruk i strid med avtalt formål, eller (d) kombinasjon med produkter eller tjenester Lomis ikke har levert.
Lomis forbeholder seg retten til å bruke skjermbilder og beskrivelser av gjennomførte Prosjekter for markedsføringsformål (portefølje, case studies, sosiale medier, presentasjoner), med mindre Kunden eksplisitt har bedt om konfidensialitet skriftlig. Lomis vil ikke offentliggjøre fortrolig forretningsinformasjon eller sensitiv data.
Kunden kan reservere seg mot porteføljebruk ved skriftlig varsel til Lomis, og Lomis vil da fjerne eller anonymisere materialet innen rimelig tid (normalt innen 30 dager).
Ved oppsigelse eller avbrudd av Prosjekt før fullføring (se punkt 10.2) skal Lomis levere arbeidsresultat frem til avbruddsdato etter at Kunden har betalt for utført arbeid. Kundens lisens til Bakgrunnsmateriale vil gjelde for det leveransegrunnlag som er betalt, men Lomis forbeholder seg retten til å ikke levere ufullstendig eller ikke-funksjonelt arbeid.
Lomis garanterer at:
Lomis garanterer ikke:
Lomis tilstreber høy oppetid for hostede tjenester med et mål om 99,9% oppetid per kalendermåned, målt hos infrastrukturleverandørene (Vercel, Neon, m.fl.). Dette tilsvarer maksimalt ~43 minutter nedetid per måned.
Planlagt vedlikehold: Vi forbeholder oss retten til å utføre planlagt vedlikehold med minimum 24 timers varsel. Slikt vedlikehold legges normalt i tidsrommet 00:00–06:00 CET for å minimere påvirkning, og teller ikke mot oppetidsmålet.
Viktig: Vi garanterer ikke 100% oppetid, og kan ikke holdes ansvarlige for nedetid forårsaket av:
Lomis benytter anerkjente tredjepartsleverandører (Vercel for hosting, Neon for database, Stripe for betaling, PostHog for analyse, m.fl.) for å levere infrastruktur og tilleggsfunksjonalitet. Vi er ikke juridisk eller økonomisk ansvarlige for:
Vi forplikter oss til å velge pålitelige leverandører med solid rykte, robust sikkerhet og høy oppetid, samt å assistere med migrering til alternative løsninger hvis en leverandør skulle bli utilgjengelig.
Når Lomis behandler personopplysninger på vegne av Kunden som del av Tjenestene, fungerer Lomis som databehandler og Kunden som behandlingsansvarlig. En separat databehandleravtale (DPA) i samsvar med GDPR artikkel 28 gjøres tilgjengelig ved forespørsel og inngås elektronisk eller skriftlig.
DPA vil spesifisere behandlingsformål, datatyper, varighet, sikkerhetstiltak og partenes forpliktelser i henhold til GDPR. For mer informasjon om vår personvernpraksis, se vår personvernerklæring.
Personopplysninger og kundedata lagres primært i EU/EØS-området når tilgjengelig gjennom våre leverandører (Neon Database i EU, Vercel med servere i EU). Ved nødvendig bruk av leverandører utenfor EU/EØS vil overføring skje med gyldig overføringsgrunnlag, typisk EUs standardkontraktklausuler (SCCs) eller tilsvarende mekanismer i samsvar med GDPR kapittel V.
Lomis implementerer passende tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger og konfidensiell informasjon (se vår personvernerklæring for detaljert oversikt). Alle ansatte og underleverandører er bundet av taushetsplikt.
Backuper tas daglig med rullerende oppbevaring i minimum 7 (syv) dager. Lomis tilstreber kort gjenopprettingstid ved datatap, men gir ingen garanti for spesifikke RPO (Recovery Point Objective) eller RTO (Recovery Time Objective) utover det infrastrukturleverandører tilbyr.
Viktig: Backuper er ikke å anse som langtidsarkiv. Kunden bør ta egne sikkerhetskopier av kritiske data ved behov.
Ved avtale oppsigelse eller på forespørsel vil Lomis:
Merk at backup-data kan oppbevares i inntil 90 dager etter sletting før de permanent fjernes fra alle systemer. Suspensjon av Tjenester medfører ikke automatisk sletting—data vil oppbevares i samsvar med avtalt lagringstid eller til Kunden ber om sletting.
I den grad det er tillatt i henhold til ufravikelig norsk lov, er Lomis’ samlede ansvar overfor Kunden for alle krav, tap, skader eller kostnader som oppstår i forbindelse med Tjenestene, uavhengig av årsak eller ansvarsgrunnlag (kontrakt, erstatning, uaktsomhet eller annet), begrenset som følger:
For Prosjekter og engangsleveranser:
For Serviceavtaler:
For IP-indemnity (punkt 7.5):
Lomis er ikke ansvarlig for indirekte tap, følgeskader eller spesielle skader, inkludert men ikke begrenset til:
Dette gjelder selv om Lomis har blitt informert om muligheten for slike tap.
Ansvarsbegrensningene ovenfor gjelder ikke for:
Kunden forplikter seg til å holde Lomis, samt våre ansatte, partnere og leverandører, skadesløse for alle krav, tap, erstatningskrav, kostnader (inkludert rimelige advokatkostnader) og ansvar som oppstår som følge av:
Løpende Serviceavtaler (hosting, vedlikehold, support) kan sies opp av begge parter med én måneds skriftlig varsel til den påfølgende månedens utløp, med mindre annen oppsigelsestid er avtalt skriftlig. For eksempel: Oppsigelse mottatt 15. januar vil tre i kraft 28. februar (eller 29. februar i skuddår).
Prosjekter med fast pris og definert Leveranse kan ikke sies opp før Prosjektet er fullført, med mindre begge parter er enige. Hvis Kunden ønsker å avslutte Prosjektet før ferdigstillelse, skal Kunden betale for alt arbeid utført frem til oppsigelsestidspunktet, pluss en rimelig kompensasjon for tapt fortjeneste (normalt 30% av gjenstående prosjektverdi).
Ved avbrudd skal Lomis levere arbeidsresultat frem til avbruddsdato etter at betaling er mottatt (se punkt 7.7 for IP-status ved avbrudd).
Lomis forbeholder seg retten til å si opp avtalen med umiddelbar virkning og stanse Tjenester hvis:
Ved oppsigelse eller avslutning av avtalen:
Viktig: Suspensjon av Tjenester medfører ikke automatisk sletting av data. Data vil oppbevares i samsvar med avtalt lagringstid eller inntil Kunden eksplisitt ber om sletting (se punkt 9.4).
Ingen av partene skal holdes ansvarlig for manglende oppfyllelse av forpliktelser i den grad dette skyldes forhold utenfor partens rimelige kontroll (“Force majeure”), inkludert men ikke begrenset til:
Parten som påberoper seg force majeure skal varsle den andre parten umiddelbart, og forpliktelsene suspenderes i den tid force majeure-situasjonen varer. Hvis force majeure varer i mer enn 60 dager, har begge parter rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning uten ansvar for den andre part.
Disse Vilkårene og alle avtaler mellom Lomis og Kunden er underlagt og skal tolkes i samsvar med norsk lov, uten hensyn til lovvalgsprinsipper.
For forbrukere: Forbrukerkunder (privatpersoner som handler utenfor næringsvirksomhet) har rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven og angrerettloven som ufravikelig rett. Disse Vilkårene begrenser ikke forbrukeres lovfestede rettigheter. Forbrukere har 14 dagers angrerett på digitale tjenester som ikke er påbegynt etter uttrykkelig forhåndssamtykke.
I tilfelle tvist, uenighet eller krav som oppstår i forbindelse med disse Vilkårene eller Tjenestene, skal partene først forsøke å løse tvisten i minnelighet gjennom direkte forhandlinger i god tro. Begge parter forplikter seg til å delta i minst ett møte eller videokonferanse for å forsøke å finne en løsning.
Hvis minnelig løsning ikke oppnås innen 30 dager, skal tvisten avgjøres av norske domstoler. For bedriftskunder er tingretten i Bergen (Hordaland tingrett) avtalt som eksklusivt verneting.
Forbrukere: Forbrukere kan ikke fraskrives retten til å bringe saken inn for tingretten i sitt hjemdistrikt. Forbrukere kan også klage til Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet eller bruke Forbrukertvistutvalget for tvisteløsning.
Bedriftskunder og Lomis kan når som helst bli enige om å løse tvisten gjennom voldgift i henhold til Voldgiftsloven, med voldgiftssted i Bergen, Norge. Voldgiftsavtale må inngås skriftlig av begge parter etter at tvisten har oppstått.
Lomis forbeholder seg retten til å endre, oppdatere eller erstatte disse Vilkårene for å reflektere endringer i våre tjenester, lovgivning eller forretningspraksis. Vesentlige endringer vil bli kommunisert til Kunden via:
Endringer trer i kraft minimum 30 dager etter at varsel er sendt, med mindre endringen skyldes juridiske krav som krever umiddelbar implementering. Hvis Kunden ikke aksepterer de endrede Vilkårene, har Kunden rett til å si opp avtalen i henhold til punkt 11, med virkning før de nye Vilkårene trer i kraft.
Fortsatt bruk av Tjenestene etter at de endrede Vilkårene har trådt i kraft, betyr at Kunden aksepterer de nye Vilkårene. Dato for siste oppdatering fremgår øverst i dette dokumentet.
Disse Vilkårene, sammen med eventuelle tilleggsavtaler, tilbud, spesifikasjoner og refererte dokumenter (som personvernerklæring og databehandleravtale), utgjør den fullstendige avtalen mellom partene og erstatter alle tidligere muntlige eller skriftlige avtaler, forståelser eller kommunikasjon angående Tjenestene.
Hvis noen bestemmelse i disse Vilkårene blir funnet ugyldig, ulovlig eller ikke håndhevbar av en domstol, skal de øvrige bestemmelsene fortsatt være i full kraft og virkning. Den ugyldige bestemmelsen skal erstattes av en gyldig bestemmelse som i størst mulig grad reflekterer partenes opprinnelige intensjon.
Unnlatelse fra Lomis av å håndheve noen rettighet eller bestemmelse i disse Vilkårene skal ikke anses som en fraskrivelse av slik rettighet eller bestemmelse. Fraskrivelse av rettigheter må skje skriftlig for å være gyldig.
Kunden kan ikke overdra eller overføre avtalen eller noen rettigheter eller forpliktelser under disse Vilkårene til tredjeparter uten Lomis’ forutgående skriftlige samtykke. Lomis kan fritt overdra avtalen til et tilknyttet selskap eller ved salg av virksomheten, med varsel til Kunden.
All juridisk kommunikasjon, varsler og erklæringer skal sendes skriftlig via e-post eller anbefalt post til:
Varsler sendt per e-post til partenes registrerte e-postadresser anses mottatt ved sending, med mindre avsender mottar feilmelding. Varsler sendt med anbefalt post anses mottatt 5 virkedager etter avsending.
Disse Vilkårene er kun til fordel for partene og deres arvinger og tillatelige etterfølgere. Ingen tredjeparter har rett til å håndheve noen bestemmelser i disse Vilkårene.
Disse Vilkårene er utarbeidet på norsk. Ved eventuelle oversettelser til andre språk skal den norske versjonen være gjeldende i tilfelle motstrid eller uklarhet.
For spørsmål om disse Vilkårene, våre Tjenester eller avtaleforhold, vennligst kontakt oss:
Ved å bruke Lomis sine Tjenester bekrefter du at du har lest, forstått og aksepterer disse Vilkårene i sin helhet.