🚀Introduksjonstilbud: Ingen oppstartskostnad

Vilkår for bruk

Sist oppdatert: 19.10.2025

1. Avtalens omfang og aksept

Disse leveransevilkårene (“Vilkårene”) regulerer alle avtaler mellom Ruud Digital Solutions(org.nr. 932 375 311), heretter kalt “Lomis”, “vi”, “oss” eller “vår”, og kunden (“Kunden”, “du” eller “din”) for levering av digitale tjenester, inkludert men ikke begrenset til webutvikling, webdesign, hosting, vedlikehold, konsulentbistand og relaterte tjenester.

Disse Vilkårene gjelder primært for B2B-transaksjoner (bedrift-til-bedrift). For forbrukere gjelder forbrukerkjøpsloven og angrerettloven som ufravikelig rett, og vi har inkludert spesifikke forbrukerbestemmelser der det er relevant (se punkt 13.1).

Ved å inngå avtale med Lomis, bestille Tjenester, akseptere tilbud eller bruke våre tjenester, aksepterer du å være juridisk bundet av disse Vilkårene. Hvis du handler på vegne av en juridisk enhet (f.eks. et selskap), garanterer du at du har fullmakt til å binde enheten til disse Vilkårene.

Hvis du ikke aksepterer disse Vilkårene i sin helhet, har du ikke rett til å bruke våre Tjenester.

2. Definisjoner

I disse Vilkårene skal følgende begreper ha den betydning som fremgår nedenfor:

  • Tjenester: Alle digitale tjenester levert av Lomis, inkludert webutvikling, design, hosting, vedlikehold, support og konsulentbistand
  • Leveranse: Endelig produkt eller tjeneste levert til Kunden i henhold til avtalt spesifikasjon
  • Prosjekt: Et avgrenset oppdrag med definert omfang, tidslinje og pris
  • Serviceavtale: Løpende avtale om vedlikehold, hosting, support eller andre kontinuerlige tjenester
  • Plattform: Den tekniske infrastrukturen Lomis leverer, inkludert servere, databaser og applikasjoner
  • Innhold: All data, tekst, bilder, videoer, filer og annen informasjon som lastes opp eller publiseres av Kunden
  • Bakgrunnsmateriale: Lomis’ eksisterende kode, verktøy, rammeverk og metodikk utviklet før eller uavhengig av Kundens Prosjekt
  • Prosjektmateriale: Kode, design og innhold utviklet spesifikt for Kunden som del av Leveransen

3. Tjenestebeskrivelse og leveringsomfang

Lomis tilbyr følgende hovedtjenester:

3.1 Webutvikling og design

  • Utvikling av nettsider, webapplikasjoner og digitale løsninger
  • Design og brukeropplevelse (UX/UI)
  • Frontend- og backend-utvikling
  • Integrasjoner med tredjepartstjenester
  • Responsivt design for alle enheter

3.2 Hosting og infrastruktur

  • Cloud-basert hosting via anerkjente leverandører (Vercel, Neon, m.fl.)
  • Databaseadministrasjon
  • SSL-sertifikater og sikkerhetstiltak
  • Content Delivery Network (CDN) for rask lasting
  • Mål for oppetid 99,9% per kalendermåned (basert på infrastrukturleverandørers målinger)

3.3 Vedlikehold og support

  • Teknisk vedlikehold og oppdateringer
  • Sikkerhetsoppdateringer og feilretting
  • Kundesupport via e-post og chat
  • Overvåkning av oppetid og ytelse
  • Daglige backups med rullerende oppbevaring

3.4 Tilleggsmoduler og utvidelser

Tilleggsmoduler som nettbutikk, bookingsystem, medlemssystem, betalingsintegrasjoner eller andre spesialfunksjoner er ikke inkludert i standardpakker med mindre annet er eksplisitt avtalt skriftlig. Slike funksjoner prises og leveres i henhold til egne tilbud og avtaler.

3.5 Underleverandører

Lomis kan benytte underleverandører (inkludert frilansere og tredjepartsleverandører) for å levere Tjenestene. Lomis er fullt ansvarlig for underleverandørers ytelser og overholdelse av disse Vilkårene. Underleverandører vil være bundet av konfidensialitet og personvern tilsvarende disse Vilkårene.

Viktig informasjon om tjenesteleveranse

Lomis forbeholder seg retten til å endre, suspendere eller avslutte Tjenester med rimelig varsel (minimum 30 dager for Serviceavtaler, umiddelbart ved alvorlige brudd på Vilkårene). Vi forplikter oss til å levere Tjenester med profesjonell kompetanse og i samsvar med bransjestandarder, men kan ikke garantere spesifikke forretningsmessige resultater eller suksess.

4. Aksept av leveranse og endringsprosess

4.1 Aksept av leveranse

Kunden skal innen 5 (fem) virkedager etter at Leveransen er gjort tilgjengelig i testmiljø skriftlig melde eventuelle avvik mot avtalt spesifikasjon. Meldes ingen avvik innen fristen, anses Leveransen som akseptert.

Avvik som skyldes endrede behov, nye ønsker, begrensninger i tredjepartstjenester eller forhold utenfor avtalt spesifikasjon anses ikke som feil, men som endringsønsker som håndteres i henhold til punkt 4.2.

4.2 Endringer og endringsordre (Change Requests)

Alle endringer, tillegg eller justeringer utover avtalt omfang og spesifikasjon håndteres som endringsordre med eget estimat, pris og justert tidslinje. Endringsordre skal godkjennes skriftlig av begge parter før arbeidet påbegynnes.

Lomis påbegynner ikke endringsarbeid før Kunden har gitt skriftlig aksept av estimat og pris. Hvis Kunden ber om endringer som vil påvirke avtalt leveringsdato, justeres tidslinjen tilsvarende.

4.3 Kundens samarbeidsplikt

Kunden skal samarbeide aktivt og gi nødvendig tilbakemelding innen 5 virkedager etter henvendelse fra Lomis. Manglende respons kan medføre forsinkelser i Prosjektet, og slike forsinkelser skal ikke tilregnes Lomis.

5. Kundens forpliktelser og ansvar

5.1 Informasjon og samarbeid

Kunden forplikter seg til å:

  • Oppgi korrekt, fullstendig og oppdatert informasjon til enhver tid
  • Levere alt nødvendig materiale, innhold, tilganger og informasjon som kreves for gjennomføring
  • Varsle Lomis umiddelbart ved endringer i kontaktinformasjon
  • Respondere på henvendelser innen rimelig tid (normalt innen 5 virkedager)
  • Navngi en kontaktperson med beslutningsmyndighet for Prosjektet

5.2 Sikkerhet og tilgangskontroll

Kunden er ansvarlig for:

  • Å holde alle påloggingsdetaljer, passord og API-nøkler konfidensielle
  • Å varsle Lomis umiddelbart ved mistanke om uautorisert tilgang
  • Å sikre at kun autoriserte personer har tilgang til administrasjonspanelet
  • Å bruke sterke passord og aktivere tofaktorautentisering når tilgjengelig

5.3 Ansvar for innhold og lovlighet

Kritisk ansvarsdeling

Kunden er alene ansvarlig for alt Innhold som publiseres, lastes opp eller distribueres via Plattformen.Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:

  • All tekst, bilder, videoer, lydopptak, nedlastbare filer og annet materiale
  • Personopplysninger som samles inn via kontaktskjemaer, nyhetsbrevpåmelding, kommentarfelt eller andre funksjoner
  • At innsamling og behandling av personopplysninger skjer i samsvar med GDPR, personopplysningsloven og annen gjeldende lovgivning
  • At Innhold ikke bryter opphavsrett, varemerkerettigheter, patentrettigheter eller andre immaterielle rettigheter
  • At tredjepartselementer (fonter, bilder, ikoner, plugins) er lovlig lisensiert og at Kunden har nødvendig rett til bruk
  • At Innhold ikke er ulovlig, krenkende, ærekrenkende, hatefullt, trakasserende, truende, pornografisk eller på annen måte i strid med norsk lov
  • At Innhold ikke inneholder virus, malware, trojanere eller annen skadelig programvare

Lomis har ingen plikt til å overvåke, gjennomgå eller moderere Kundens Innhold, og påtar seg intet ansvar for innhold publisert av Kunden.

5.4 GDPR og personvernansvar

Når Kunden samler inn personopplysninger via Plattformen (f.eks. gjennom kontaktskjemaer, nyhetsbrev, analytics, chatfunksjoner eller andre integrasjoner), er Kunden behandlingsansvarlig for disse personopplysningene i henhold til GDPR.

Dette innebærer at Kunden må:

  • Ha gyldig rettslig grunnlag for innsamling og behandling (f.eks. samtykke, avtaleinngåelse, legitim interesse)
  • Informere brukere om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor og hvordan (via egen personvernerklæring)
  • Implementere cookie-banner eller samtykkeløsning hvis det brukes markedsføringscookies eller sporingstjenester
  • Respektere de registrertes rettigheter (innsyn, sletting, retting, dataportabilitet, m.m.)
  • Inngå databehandleravtale med Lomis hvis Lomis har tilgang til eller behandler personopplysninger på vegne av Kunden (se punkt 9.1)
  • Melde databrudd til Datatilsynet og berørte personer i henhold til GDPR artikkel 33 og 34

Lomis fungerer som databehandler for teknisk lagring og prosessering, men Kunden beholder det fulle ansvaret for lovligheten av personvernbehandlingen. Kunden forplikter seg til å holde Lomis skadesløs for alle krav, tap eller sanksjoner som følge av Kundens brudd på personvernlovgivningen.

5.5 Forbudt bruk

Kunden forplikter seg til å ikke:

  • Bruke Tjenestene til ulovlige formål eller aktiviteter som bryter norsk eller internasjonal lov
  • Distribuere spam, phishing, malware eller annen skadelig programvare
  • Forsøke å få uautorisert tilgang til andre systemer eller data
  • Utføre DDoS-angrep, hacking eller andre ondsinnede aktiviteter
  • Misbruke eller overbelaste Plattformen på måter som påvirker andre brukere eller systemets stabilitet
  • Reverse-engineere, dekompilere eller på annen måte forsøke å få tilgang til kildekoden til proprietær programvare
  • Viderelisensiere, selge eller leie ut Tjenestene til tredjeparter uten skriftlig samtykke
  • Bruke Tjenestene på måter som kan skade Lomis’ omdømme eller merkevare

6. Priser, betaling og fakturering

6.1 Priser og valuta

Alle priser er oppgitt i norske kroner (NOK) eksklusiv merverdiavgift (mva), med mindre annet er eksplisitt angitt. For bedriftskunder innenfor Norge tillegges 25% mva i henhold til gjeldende lovgivning. Kunder utenfor Norge faktureres uten mva i samsvar med omvendt avgiftsplikt-reglene.

6.2 Betalingsbetingelser

  • Prosjekter: Normalt 40% forskudd ved oppstart, 40% ved levering til testmiljø, 20% ved endelig aksept. Andre betalingsplaner kan avtales skriftlig.
  • Serviceavtaler: Faktureres månedlig eller årlig forskuddsvis, avhengig av avtalt betalingsperiode.
  • Timefakturering: Faktureres månedlig etterskuddsvis basert på faktisk tidsforbruk.
  • Betalingsfrist: 14 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt.

6.3 Mislighold ved betaling

Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter i henhold til norsk forsinkelsesrentelov. Ved manglende betaling over 10 (ti) virkedager etter forfall kan Lomis:

  • Midlertidig stanse arbeid og/eller tilgang til Tjenestene inntil utestående beløp er betalt
  • Kreve et rimelig gjenopptakelsesgebyr for koordinering og konteksthenting ved gjenopptakelse av arbeid
  • Sende saken til inkasso, hvor Kunden vil bli belastet for alle inkassokostnader
  • Avslutte avtalen med umiddelbar virkning (se punkt 10.3)

6.4 Prisendringer

Lomis forbeholder seg retten til å justere priser på løpende Serviceavtaler med minimum 30 dagers skriftlig varsel. Prisendringer gjelder ikke for allerede inngåtte Prosjekter med fast pris, men kan gjelde for fremtidige fornyelser av Serviceavtaler. Prisøkninger vil normalt ikke overstige konsumprisindeks (KPI) + 5% per år, med mindre det er vesentlige endringer i kostnadsnivå for tredjeparts tjenester.

6.5 Transparent prising - ingen skjulte kostnader

Transparent prising

Lomis opererer med transparent prising uten skjulte oppstartskostnader eller bindingstid på standardpakker. Alle priser, betingelser og eventuelle tilleggskostnader (som domeneregistrering, premium plugins eller ekstra serverplass) spesifiseres tydelig i tilbud og avtale før oppstart.

7. Immaterielle rettigheter og eierskap

7.1 Lomis’ eierskap

Alt Bakgrunnsmateriale (eksisterende kode, design, verktøy, rammeverk, biblioteker, templates og annen åndsverk) som Lomis har utviklet før eller uavhengig av Kundens Prosjekt, forblir Lomis’ eksklusive eiendom. Dette inkluderer:

  • Gjenbrukbare kodebiblioteker og komponenter
  • Design-systemer og UI-komponenter
  • Proprietære utviklingsverktøy og prosesser
  • Lomis’ logo, merkevare og visuell identitet

7.2 Kundens eierskap og lisens

Ved fullstendig betaling av alle faktura overføres eierskap til Prosjektmateriale (kode, design og innhold utviklet spesifikt for Kunden) til Kunden, med følgende begrensninger:

  • Bakgrunnsmateriale og gjenbrukbare komponenter forblir Lomis’ eiendom
  • Kunden mottar en ikke-eksklusiv, tidsubegrenset, verdensomspennende og ugjenkallelig lisens til å bruke Bakgrunnsmateriale som del av Leveransen, begrenset til bruk i Leveransen
  • Tredjeparts biblioteker, rammeverk og åpen kildekode-programvare er lisensiert i henhold til sine respektive lisenser
  • Lomis beholder retten til å bruke generell kunnskap, erfaring og teknikker tilegnet under Prosjektet

7.3 Åpen kildekode (OSS)

Komponenter lisensiert under åpen kildekode-lisenser leveres under respektive OSS-lisenser. Ingenting i disse Vilkårene skal begrense rettigheter gitt av slike lisenser. Kunden er ansvarlig for å overholde vilkårene i alle OSS-lisenser for komponenter brukt i Leveransen.

7.4 Kundens innhold og tredjepartselementer

Kunden beholder full eierskap og alle rettigheter til sitt eget Innhold (tekst, bilder, videoer, logoer, etc.). Ved å laste opp Innhold til Plattformen gir Kunden Lomis en begrenset, ikke-eksklusiv, verdensomspennende lisens til å lagre, behandle, kopiere og vise Innholdet i den grad det er nødvendig for å levere Tjenestene.

Kunden er ansvarlig for at alle tredjepartselementer (f.eks. fonter, bilder, ikoner, stockfoto, premium plugins) er lovlig lisensiert og at Kunden har nødvendig rett til å bruke disse i Leveransen.

7.5 Tredjepartsrettigheter (IP-indemnity)

Lomis’ ansvar for tredjepartskrav

Lomis skal forsvare og holde Kunden skadesløs mot krav fra tredjepart om at Prosjektmateriale levert av Lomis gjør inngrep i tredjeparts immaterielle rettigheter, forutsatt at:

  • Kunden uten ugrunnet opphold varsler Lomis skriftlig om kravet
  • Lomis gis full kontroll over forsvar og eventuelle forliksforhandlinger
  • Kunden yter rimelig bistand etter forespørsel fra Lomis

Lomis kan etter eget valg (i) skaffe nødvendig lisens, (ii) endre Leveransen for å unngå inngrep, eller (iii) refundere forholdsmessig vederlag og avslutte avtalen. Lomis’ ansvar for IP-indemnity er begrenset til 2× den generelle ansvarscap angitt i punkt 8.1.

Unntak: Lomis har ikke ansvar for krav som skyldes (a) Kundens Innhold eller tredjepartselementer levert av Kunden, (b) endringer gjort av Kunden eller tredjeparter etter Leveranse, (c) bruk i strid med avtalt formål, eller (d) kombinasjon med produkter eller tjenester Lomis ikke har levert.

7.6 Porteføljebruk og markedsføring

Lomis forbeholder seg retten til å bruke skjermbilder og beskrivelser av gjennomførte Prosjekter for markedsføringsformål (portefølje, case studies, sosiale medier, presentasjoner), med mindre Kunden eksplisitt har bedt om konfidensialitet skriftlig. Lomis vil ikke offentliggjøre fortrolig forretningsinformasjon eller sensitiv data.

Kunden kan reservere seg mot porteføljebruk ved skriftlig varsel til Lomis, og Lomis vil da fjerne eller anonymisere materialet innen rimelig tid (normalt innen 30 dager).

7.7 IP-status ved avbrudd av Prosjekt

Ved oppsigelse eller avbrudd av Prosjekt før fullføring (se punkt 10.2) skal Lomis levere arbeidsresultat frem til avbruddsdato etter at Kunden har betalt for utført arbeid. Kundens lisens til Bakgrunnsmateriale vil gjelde for det leveransegrunnlag som er betalt, men Lomis forbeholder seg retten til å ikke levere ufullstendig eller ikke-funksjonelt arbeid.

8. Garantier og servicenivåavtale (SLA)

8.1 Garantier for utviklingsprosjekter

Lomis garanterer at:

  • Arbeidet utføres med profesjonell kompetanse og i samsvar med bransjestandarder
  • Leveransen vil være i hovedsak i samsvar med avtalt spesifikasjon ved aksept
  • Kritiske feil som hindrer grunnleggende funksjonalitet vil bli rettet uten ekstra kostnad i inntil 90 dager etter Leveranse

Lomis garanterer ikke:

  • At Plattformen vil være helt feilfri eller uten avbrudd
  • Kompatibilitet med alle nettlesere og enheter (vi støtter moderne, oppdaterte nettlesere)
  • Spesifikke forretningsresultater som trafikk, konverteringer eller inntekter
  • At Plattformen vil være immun mot hacking eller sikkerhetsbrudd (men vi implementerer bransjestandarder for sikkerhet)

8.2 Tjenestekvalitet og oppetid (SLA)

Mål for oppetid

Lomis tilstreber høy oppetid for hostede tjenester med et mål om 99,9% oppetid per kalendermåned, målt hos infrastrukturleverandørene (Vercel, Neon, m.fl.). Dette tilsvarer maksimalt ~43 minutter nedetid per måned.

Planlagt vedlikehold: Vi forbeholder oss retten til å utføre planlagt vedlikehold med minimum 24 timers varsel. Slikt vedlikehold legges normalt i tidsrommet 00:00–06:00 CET for å minimere påvirkning, og teller ikke mot oppetidsmålet.

Responsmål for support

  • P1 (kritisk nedetid): Første respons innen 4 timer, arbeid kontinuerlig til midlertidig løsning er på plass
  • P2 (vesentlig funksjonstap): Første respons innen 1 arbeidsdag
  • P3 (mindre feil/forbedring): Første respons innen 3 arbeidsdager

Viktig: Vi garanterer ikke 100% oppetid, og kan ikke holdes ansvarlige for nedetid forårsaket av:

  • Tredjeparts infrastruktur (Vercel, Neon, CDN-leverandører, DNS-tjenester)
  • DDoS-angrep eller andre ondsinnede aktiviteter
  • Internettleverandørers problemer eller nettverksfeil
  • Force majeure-hendelser (se punkt 11)
  • Kundens egne handlinger eller Innhold som forårsaker nedetid

8.3 Ansvarsbegrensning for tredjeparts nedetid

Lomis benytter anerkjente tredjepartsleverandører (Vercel for hosting, Neon for database, Stripe for betaling, PostHog for analyse, m.fl.) for å levere infrastruktur og tilleggsfunksjonalitet. Vi er ikke juridisk eller økonomisk ansvarlige for:

  • Driftsstans, treghet eller ytelsesproblemer forårsaket av tredjepartsleverandører
  • Datatap eller sikkerhetshendelser hos tredjepartsleverandører
  • Endringer i priser, vilkår eller funksjonalitet hos tredjepartsleverandører
  • Oppsigelse eller nedleggelse av tredjepartstjenester

Vi forplikter oss til å velge pålitelige leverandører med solid rykte, robust sikkerhet og høy oppetid, samt å assistere med migrering til alternative løsninger hvis en leverandør skulle bli utilgjengelig.

9. Datasikkerhet, backup og databehandleravtale

9.1 Databehandleravtale (DPA)

Når Lomis behandler personopplysninger på vegne av Kunden som del av Tjenestene, fungerer Lomis som databehandler og Kunden som behandlingsansvarlig. En separat databehandleravtale (DPA) i samsvar med GDPR artikkel 28 gjøres tilgjengelig ved forespørsel og inngås elektronisk eller skriftlig.

DPA vil spesifisere behandlingsformål, datatyper, varighet, sikkerhetstiltak og partenes forpliktelser i henhold til GDPR. For mer informasjon om vår personvernpraksis, se vår personvernerklæring.

9.2 Datasikkerhet og dataområde

Personopplysninger og kundedata lagres primært i EU/EØS-området når tilgjengelig gjennom våre leverandører (Neon Database i EU, Vercel med servere i EU). Ved nødvendig bruk av leverandører utenfor EU/EØS vil overføring skje med gyldig overføringsgrunnlag, typisk EUs standardkontraktklausuler (SCCs) eller tilsvarende mekanismer i samsvar med GDPR kapittel V.

Lomis implementerer passende tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger og konfidensiell informasjon (se vår personvernerklæring for detaljert oversikt). Alle ansatte og underleverandører er bundet av taushetsplikt.

9.3 Backup og gjenoppretting

Backuper tas daglig med rullerende oppbevaring i minimum 7 (syv) dager. Lomis tilstreber kort gjenopprettingstid ved datatap, men gir ingen garanti for spesifikke RPO (Recovery Point Objective) eller RTO (Recovery Time Objective) utover det infrastrukturleverandører tilbyr.

Viktig: Backuper er ikke å anse som langtidsarkiv. Kunden bør ta egne sikkerhetskopier av kritiske data ved behov.

9.4 Dataportabilitet og sletting

Ved avtale oppsigelse eller på forespørsel vil Lomis:

  • Tilby eksport av Kundens data i et strukturert, maskinlesbart format (JSON, SQL, CSV eller lignende)
  • Slette eller anonymisere Kundens data innen 90 dager etter avtale oppsigelse, med mindre oppbevaring er juridisk påkrevd
  • Bekrefte sletting skriftlig på forespørsel

Merk at backup-data kan oppbevares i inntil 90 dager etter sletting før de permanent fjernes fra alle systemer. Suspensjon av Tjenester medfører ikke automatisk sletting—data vil oppbevares i samsvar med avtalt lagringstid eller til Kunden ber om sletting.

10. Ansvarsbegrensning og erstatning

10.1 Begrensning av ansvar

Viktig juridisk informasjon

I den grad det er tillatt i henhold til ufravikelig norsk lov, er Lomis’ samlede ansvar overfor Kunden for alle krav, tap, skader eller kostnader som oppstår i forbindelse med Tjenestene, uavhengig av årsak eller ansvarsgrunnlag (kontrakt, erstatning, uaktsomhet eller annet), begrenset som følger:

For Prosjekter og engangsleveranser:

  • 100% av total betalt vederlag for relevant Prosjekt, minimum NOK 50 000, maksimum NOK 500 000

For Serviceavtaler:

  • Total betalt vederlag i de siste 12 månedene, minimum NOK 50 000, maksimum NOK 500 000

For IP-indemnity (punkt 7.5):

  • Opp til 2× den generelle ansvarscap ovenfor

10.2 Indirekte tap og følgeskader

Lomis er ikke ansvarlig for indirekte tap, følgeskader eller spesielle skader, inkludert men ikke begrenset til:

  • Tap av inntekt, fortjeneste eller forretning
  • Tap av data, goodwill eller omdømme
  • Driftsavbrudd eller forretningsforstyrrelser
  • Tap av muligheter eller markedsandeler
  • Kostnader ved innhenting av erstatningstjenester
  • Krav fra tredjeparter (med unntak av IP-indemnity i punkt 7.5)

Dette gjelder selv om Lomis har blitt informert om muligheten for slike tap.

10.3 Unntak fra ansvarsbegrensning

Ansvarsbegrensningene ovenfor gjelder ikke for:

  • Skader forårsaket av grov uaktsomhet eller forsettlige handlinger fra Lomis’ side
  • Personskader eller død
  • Ansvar som ikke kan begrenses eller fraskrives i henhold til ufravikelig norsk lov
  • Brudd på personvernlovgivningen som skyldes Lomis’ egne handlinger (ikke Kundens behandling av personopplysninger)
  • IP-indemnity (som har egen cap, se punkt 7.5)

10.4 Kundens ansvar overfor Lomis (skadesløsholdelse)

Kunden forplikter seg til å holde Lomis, samt våre ansatte, partnere og leverandører, skadesløse for alle krav, tap, erstatningskrav, kostnader (inkludert rimelige advokatkostnader) og ansvar som oppstår som følge av:

  • Kundens brudd på disse Vilkårene
  • Kundens Innhold, tredjepartselementer eller behandling av personopplysninger
  • Kundens krenkelse av tredjeparts rettigheter (opphavsrett, varemerke, personvern, etc.)
  • Kundens ulovlige bruk av Tjenestene
  • Krav fra tredjeparter rettet mot Lomis som følge av Kundens handlinger

11. Oppsigelse og avslutning av avtale

11.1 Oppsigelse av Serviceavtaler

Løpende Serviceavtaler (hosting, vedlikehold, support) kan sies opp av begge parter med én måneds skriftlig varsel til den påfølgende månedens utløp, med mindre annen oppsigelsestid er avtalt skriftlig. For eksempel: Oppsigelse mottatt 15. januar vil tre i kraft 28. februar (eller 29. februar i skuddår).

11.2 Avslutning av Prosjekter med fast pris

Prosjekter med fast pris og definert Leveranse kan ikke sies opp før Prosjektet er fullført, med mindre begge parter er enige. Hvis Kunden ønsker å avslutte Prosjektet før ferdigstillelse, skal Kunden betale for alt arbeid utført frem til oppsigelsestidspunktet, pluss en rimelig kompensasjon for tapt fortjeneste (normalt 30% av gjenstående prosjektverdi).

Ved avbrudd skal Lomis levere arbeidsresultat frem til avbruddsdato etter at betaling er mottatt (se punkt 7.7 for IP-status ved avbrudd).

11.3 Lomis’ rett til umiddelbar oppsigelse

Lomis forbeholder seg retten til å si opp avtalen med umiddelbar virkning og stanse Tjenester hvis:

  • Kunden bryter vesentlige bestemmelser i disse Vilkårene og ikke retter forholdet innen 7 dager etter skriftlig varsel
  • Kunden ikke betaler faktura innen 30 dager etter forfall, til tross for purring
  • Kunden bruker Tjenestene til ulovlige formål, spam, malware-distribusjon eller andre ondsinnede aktiviteter
  • Kundens Innhold bryter tredjeparts rettigheter eller norsk lov
  • Kunden går konkurs, innleder gjeldsforhandlinger eller på annen måte blir insolvent

11.4 Konsekvenser av oppsigelse

Ved oppsigelse eller avslutning av avtalen:

  • Opphører Kundens tilgang til Plattformen og administrative verktøy
  • Stopper hosting og drift av nettsiden ved avtalens utløp
  • Vil Lomis tilby eksport av Kundens data (se punkt 9.4)
  • Skal alle utestående faktura betales umiddelbart
  • Beholder begge parter de rettigheter og forpliktelser som etter sin natur skal bestå etter oppsigelse (ansvarsbegrensninger, konfidensialitet, immaterielle rettigheter, skadesløsholdelse)

Viktig: Suspensjon av Tjenester medfører ikke automatisk sletting av data. Data vil oppbevares i samsvar med avtalt lagringstid eller inntil Kunden eksplisitt ber om sletting (se punkt 9.4).

12. Force majeure

Ingen av partene skal holdes ansvarlig for manglende oppfyllelse av forpliktelser i den grad dette skyldes forhold utenfor partens rimelige kontroll (“Force majeure”), inkludert men ikke begrenset til:

  • Naturkatastrofer (jordskjelv, flom, storm, brann, etc.)
  • Krig, terrorisme, opprør eller borgerkrig
  • Streik, lockout eller andre arbeidskonflikter (også hos tredjeparter)
  • Myndighetspålegg, lover eller reguleringer som gjør oppfyllelse umulig
  • Svikt i offentlig infrastruktur (strømbrudd, internettforbindelse, telekomnett)
  • Cyberangrep som DDoS, hacking eller ransomware som påvirker Lomis eller våre leverandører
  • Pandemier eller epidemier som vesentlig påvirker vår evne til å levere Tjenester

Parten som påberoper seg force majeure skal varsle den andre parten umiddelbart, og forpliktelsene suspenderes i den tid force majeure-situasjonen varer. Hvis force majeure varer i mer enn 60 dager, har begge parter rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning uten ansvar for den andre part.

13. Gjeldende lov, jurisdiksjon og tvisteløsning

13.1 Gjeldende lov

Disse Vilkårene og alle avtaler mellom Lomis og Kunden er underlagt og skal tolkes i samsvar med norsk lov, uten hensyn til lovvalgsprinsipper.

For forbrukere: Forbrukerkunder (privatpersoner som handler utenfor næringsvirksomhet) har rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven og angrerettloven som ufravikelig rett. Disse Vilkårene begrenser ikke forbrukeres lovfestede rettigheter. Forbrukere har 14 dagers angrerett på digitale tjenester som ikke er påbegynt etter uttrykkelig forhåndssamtykke.

13.2 Forliksløsning

I tilfelle tvist, uenighet eller krav som oppstår i forbindelse med disse Vilkårene eller Tjenestene, skal partene først forsøke å løse tvisten i minnelighet gjennom direkte forhandlinger i god tro. Begge parter forplikter seg til å delta i minst ett møte eller videokonferanse for å forsøke å finne en løsning.

13.3 Verneting og domstolsbehandling

Hvis minnelig løsning ikke oppnås innen 30 dager, skal tvisten avgjøres av norske domstoler. For bedriftskunder er tingretten i Bergen (Hordaland tingrett) avtalt som eksklusivt verneting.

Forbrukere: Forbrukere kan ikke fraskrives retten til å bringe saken inn for tingretten i sitt hjemdistrikt. Forbrukere kan også klage til Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet eller bruke Forbrukertvistutvalget for tvisteløsning.

13.4 Voldgift (valgfritt for B2B)

Bedriftskunder og Lomis kan når som helst bli enige om å løse tvisten gjennom voldgift i henhold til Voldgiftsloven, med voldgiftssted i Bergen, Norge. Voldgiftsavtale må inngås skriftlig av begge parter etter at tvisten har oppstått.

14. Endringer i vilkårene

Lomis forbeholder seg retten til å endre, oppdatere eller erstatte disse Vilkårene for å reflektere endringer i våre tjenester, lovgivning eller forretningspraksis. Vesentlige endringer vil bli kommunisert til Kunden via:

  • E-post til Kundens registrerte e-postadresse
  • Tydelig varsel på vår nettside
  • Melding i administrasjonspanelet (hvis relevant)

Endringer trer i kraft minimum 30 dager etter at varsel er sendt, med mindre endringen skyldes juridiske krav som krever umiddelbar implementering. Hvis Kunden ikke aksepterer de endrede Vilkårene, har Kunden rett til å si opp avtalen i henhold til punkt 11, med virkning før de nye Vilkårene trer i kraft.

Fortsatt bruk av Tjenestene etter at de endrede Vilkårene har trådt i kraft, betyr at Kunden aksepterer de nye Vilkårene. Dato for siste oppdatering fremgår øverst i dette dokumentet.

15. Diverse bestemmelser

15.1 Fullstendig avtale

Disse Vilkårene, sammen med eventuelle tilleggsavtaler, tilbud, spesifikasjoner og refererte dokumenter (som personvernerklæring og databehandleravtale), utgjør den fullstendige avtalen mellom partene og erstatter alle tidligere muntlige eller skriftlige avtaler, forståelser eller kommunikasjon angående Tjenestene.

15.2 Delbarhet

Hvis noen bestemmelse i disse Vilkårene blir funnet ugyldig, ulovlig eller ikke håndhevbar av en domstol, skal de øvrige bestemmelsene fortsatt være i full kraft og virkning. Den ugyldige bestemmelsen skal erstattes av en gyldig bestemmelse som i størst mulig grad reflekterer partenes opprinnelige intensjon.

15.3 Ingen fraskrivelse

Unnlatelse fra Lomis av å håndheve noen rettighet eller bestemmelse i disse Vilkårene skal ikke anses som en fraskrivelse av slik rettighet eller bestemmelse. Fraskrivelse av rettigheter må skje skriftlig for å være gyldig.

15.4 Overdragelse

Kunden kan ikke overdra eller overføre avtalen eller noen rettigheter eller forpliktelser under disse Vilkårene til tredjeparter uten Lomis’ forutgående skriftlige samtykke. Lomis kan fritt overdra avtalen til et tilknyttet selskap eller ved salg av virksomheten, med varsel til Kunden.

15.5 Varsler og kommunikasjon

All juridisk kommunikasjon, varsler og erklæringer skal sendes skriftlig via e-post eller anbefalt post til:

For Lomis:

E-post: hello@lomis.no

Postadresse: Ruud Digital Solutions, Straume, Norge

Varsler sendt per e-post til partenes registrerte e-postadresser anses mottatt ved sending, med mindre avsender mottar feilmelding. Varsler sendt med anbefalt post anses mottatt 5 virkedager etter avsending.

15.6 Tredjepartsrettigheter

Disse Vilkårene er kun til fordel for partene og deres arvinger og tillatelige etterfølgere. Ingen tredjeparter har rett til å håndheve noen bestemmelser i disse Vilkårene.

15.7 Språk

Disse Vilkårene er utarbeidet på norsk. Ved eventuelle oversettelser til andre språk skal den norske versjonen være gjeldende i tilfelle motstrid eller uklarhet.

16. Kontaktinformasjon

For spørsmål om disse Vilkårene, våre Tjenester eller avtaleforhold, vennligst kontakt oss:

Lomis (Ruud Digital Solutions)

  • E-post: hello@lomis.no
  • Selskap: Ruud Digital Solutions
  • Organisasjonsnummer: 932 375 311
  • Adresse: Straume, Norge
  • Nettside: lomis.no

Ved å bruke Lomis sine Tjenester bekrefter du at du har lest, forstått og aksepterer disse Vilkårene i sin helhet.